روشهايی برای رفع کسالت

17 روش براى ضربه فنى كردن «كسالت»

براى اين كه به زندگى احساس بهترى ببخشيد، حسى جديد داشته باشيد و در روزهاى دلگير و خسته كننده، احساس بهترى پيدا كنيد، روشهاى نوين زير را به كار ببنديد:

1. دوست خودتان باشيد
سعى كنيد همانطور كه با صميمیترين دوستانتان برخورد میكنيد، با خودتان نيز رفتار كنيد. وقتى دوستى كه به او علاقه داريد، در وضعيت روحى بدى به سر میبرد و از شما كمك میخواهد، براى او چه میكنيد؟ شما از او میخواهيد تا نگران نباشد. به او میگوييد استراحت كند يا به نوعى سر خودش را گرم كند و به مشكلش فكر نكند. در اين حالت و در اين روزها، به خودتان نيز همان توصيه ها را بكنيد.

2. احساس پرواز كنيد
در جايى قرار بگيريد كه سكوت و آرامش دارد و براى دقايقى، تصور كنيد پرنده اى هستيد كه در آسمان بی انتها در حال پرواز است؛ همانگونه كه ابرها در آسمان حركت میكنند، سعى كنيد مشكلات را از جلوى چشمانتان عبور دهيد. اين روش، به شما ياد میدهد تا به خاطر بياوريد كه مشكلات، قابل عبور و گذر هستند و هميشه در كنار ما نخواهند ماند.

3. از رنگ نارنجى استفاده كنيد
از زمانهاى قديم، «رنگ درمانى»، جزء موارد بسيار مهمى بوده كه توسط روانشناسان شناخته شده است. از رنگها براى كاهش اضطراب در بيماران و دادن آرامش به آنها استفاده زيادى شده است. روانشناسان معتقدند كه رنگ نارنجى، باعث افزايش حس خوشبينى، اشتياق و شانس آوردن است. براى اين كه اين احساس در شما شناور شود، چند شاخه گل نارنجى در گلدان بگذاريد و به آنها نگاه كنيد. تابيدن نور نارنجى يا ليوانهايى به اين رنگ نيز به شما احساس شادى میدهد. اكنون كه در اوايل زمستان هستيم، میتوانيد يك سبد نارنگى، خرمالو يا پرتقال روى ميز بگذاريد.

4. ارزانتر خريد كنيد
همه افرادى كه هنگام خريد، موفق به گرفتن تخفيف میشوند، شاد میشوند. براى اين كه حس شادمانى را در خود تقويت كنيد، ارزانتر خريد كنيد و پولهايتان را پس انداز كنيد تا در مواقع ضرورى، به كارتان بيايد و بتوانيد در آن زمانها، احساس آرامش و شادى كنيد.

5. شكلات بخوريد
زنان به خوردن شكلات علاقه مند هستند؛ زيرا تحقيقات نشان داده كه شكلات، باعث میشود تا حالات و روحيات افراد، تغيير كند. شكلات، ميزان سروتونين و اندروفين خون را زياد میكند و اين دو هورمون، باعث شادمانى میشوند. سعى كنيد گاهى شكلات بخوريد تا اين احساس، در شما تقويت شود.

6. مشكلات را دور بريزيد
هرچه را كه در زندگى موجب ايجاد مشكل و ناراحتى برايتان شده، روى كاغذى بنويسيد؛ سپس تك تك موارد را بخوانيد و روى آن خط قرمز بكشيد؛ وقتى براى تمام موارد، راهكار پيدا كرديد، كاغذ را مچاله كنيد و دور بيندازيد.

7. خوشبين باشيد
به مشكلات، به گونه ديگرى نگاه كنيد و بر اين باور باشيد كه حتى میتوان سختیها را نيز با نگاه ديگرى ديد. به زندگى، اميد داشته باشيد. روانشناسان معتقدند كه اشخاص بيمار و حتى بيماران لاعلاج، اگر اميد خود را از دست ندهند، بر بيمارى چيره خواهند شد. سعى كنيد در مواقع سختى، به اين فكر كنيد كه افرادى كه وضعيت بسيار دشوارترى از شما دارند، همواره در كنارتان هستند. برخورد كردن با مشكلات و موانع را بياموزيد تا احساس خوشبختى كنيد. براى داشتن يك زندگى خوب، بايد انرژى مثبت داشته باشيد.

8. از هم تعريف كنيد
در زمانى كه از انجام كارهاى روزانه و يا از محيط كار، كاملاً خسته شده ايد و هيچ انرژى و توانى برايتان نمانده است، سعى كنيد لبخند بزنيد و به خود تلقين كنيد كه احساس خوبى داريد. در اين لحظات، از اطرافيان خود و صفات خوبى كه دارند، تعريف كنيد؛ سپس خواهيد ديد كه بعد از لحظاتى، روحيه شما تغيير خواهد كرد و احساس شادى در شما به وجود خواهد آمد.

9. آنچه را دوست داريد، بنويسيد
هر چيزى را كه مورد علاقه تان است و به آن عشق میورزيد، روى كاغذى بنويسيد. اين كار، حس خوبى به شما خواهد داد؛ زيرا متوجه میشويد كه با برگشت به خاطرات گذشته، به كسانى كه در كنارتان زندگى كرده اند، احساس محبت داشته ايد.

10. از بوهاى شادى آفرين استفاده كنيد
بعضى از بوها براى تغيير احساس انسان، شناخته شده اند؛ گل رز، بابونه، شمعدانى معطر، ليمو و بالنگ از جمله اين بوها هستند. اين بوها را به عنوان خوشبوكننده و معطركننده هوا و فضا، مورد استفاده قرار دهيد.

11. استراحت كنيد
وقتى كه از انجام كارهاى مختلف خسته شديد و تحت فشار زيادى قرار گرفتيد، مطمئناً نمیتوانيد كارى كنيد كه به اين مشكلات پايان دهد. در اين موقع، بهتر است دست از كار بكشيد؛ كتاب جديدى برداريد؛ دراز بكشيد و شروع به خواندن كنيد. اين كار را حداقل براى يك ساعت هم كه شده، انجام دهيد تا به اثرات بسيار مؤثر آن واقف شويد.

12. با رنگها بازى كنيد
به سراغ مداد رنگى، گواش، آبرنگ و ماژيك كودكان برويد و مثل آنها شروع به نقاشى كنيد. نقاشى، حالات درونیتان را بازگو میكند؛ همانطور كه يك كودك نيز با نقاشى، احساس درون خود را به خوبى نشان میدهد. با بازى كردن با رنگها، احساس آرامش و شادى به شما دست خواهد داد.

13. آزاد باشيد
سعى كنيد كارهايى را كه تمايل به انجام آنها داريد، به راحتى انجام دهيد؛ درست مثل كودكى كه دوست دارد آواز بخواند و از هيچ كس خجالت نمیكشد. اگر از آواز خواندن لذت میبريد، بدون اين كه خجالت بكشيد، آواز بخوانيد. اگر از انجام اين كار جلوى ديگران می هراسيد، در جاى خلوتى آواز بخوانيد. موسيقى و تخليه احساسات با آواز، گردش خون شما را تنظيم میكند و احساس خوبى به شما میدهد.

14. خدا را سپاس بگوييد
به ياد سه موفقيت آخرتان بيفتيد و با سپاسگزارى و شكرگزارى از خداوند، انرژى بيشترى ذخيره كنيد.

15. خيرخواهى كنيد
كمك كردن به ديگران و خيرخواه بودن نسبت به آنان، احساس خوشايندى را به افراد میبخشد. اين احساس، بدن را پر از هورمونى میكند كه احساس خوبى را بيشتر میكند. به افراد نيازمندى كه در اطرافتان وجود دارند، كمك كنيد؛ فرقى نمیكند كه ميزان و نوع اين كمك چه باشد؛ مهم اين است كه خيرخواه باشيد.

16. به عكسهاى قديمى نگاه كنيد
آلبومهايتان را ورق بزنيد و به عكس دوستان و اقوام نگاه كنيد. با يادآورى خاطرات گذشته، لبخندى روى لبهاى شما خواهد نشست و احساس خوبى به شما دست خواهد داد.

17. پيام جديد تلفنى بگذاريد
اگر تلفن همراهتان يا تلفن خانه تان پيامگير دارد، جملات جديد و متفاوتى روى آن بگذاريد؛ مثلاً میتوانيد روى اين پيامگير بگوييد: «براى دعوت كردن من به ميهمانى يا شام، بعد از شنيدن صداى بوق، پيام بگذاريد»! همچنين میتوانيد لطيفه اى تعريف كنيد يا جمله اى طنز روى پيامگيرتان ضبط كنيد. اين كار، به خود شما و كسى كه به شما تلفن زده، شادى میبخشد.
  
نویسنده : سحر ; ساعت ۱۱:٢٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ آبان ،۱۳۸٦
تگ ها :